کد خبر: 4272765
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۸:۱۶

میهمانی در زمان  

خداوند گاهی ما را به میهمانی در مکان فراخوانده و گاهی به میهمانی در زمان. به تعبیر یکی از بزرگان، خداوند خلیل خود را امر فرمود تا مردم را به حج فراخوان کند و آن پیامبر الهی روی بلندی ایستاد و گفت: «هلم الحج»؛ و خدا حبیب خود را امر فرمود تا مردم را به ماه رمضان فراخوان کند.

میهمانی در زمانحجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری   

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حیدری، استاد حوزه علمیه در سخنانی به بیان نکاتی درباره فضیلت ماه مبارک رمضان پرداخت که در ادامه با هم می‌خوانیم:

انسان در ماه مبارک رمضان به میهمانی خداوند فراخوانده شده است، رسول خدا(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: «و هو شهرٌ دُعيتم فيه إلى ضيافة الله...» رمضان ماهی است که شما به میهمانی خدا فراخوانده شده‌اید. 

میهمانی خدا، و ضيافت رمضان یعنی چه؟ ضیافت و مهمانی گاهی در مکان است مثل حج و گاهی در زمان است مثل ماه رمضان. همان‌طور که برکت گاهی در زمان است «لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ» و گاهی در مکان «بِبَكَّةَ مُبَارَكًا» به کسانی که وارد سرزمین مکه می‌شوند می‌گویند: «مرحباً بضيوف الرحمن»؛ به کسانی که وارد ماه رمضان می‌شوند با آدابش هم می‌گویند: «اهلاً بضیوف الله».

گاهی مهمانی در مکان است، گاهی در زمان. یکی عبور از زمین است و یکی عبور از زمان. حاجی از میقات عبور می‌کند با آدابش و روزه‌دار از غُرّه ماه عبور می‌کند با آدابش. زمان و مکان هر دو مخلوق خدا هستند، اما درک زمان، برای انسان آسان نیست، معمولاً ما لوازم زمان و گذر زمان را درک می‌کنیم نه ماهیت خود زمان را؛ بنابراین برای سنجش گذر زمان هم از جابجایی در مکان کمک می‌گیریم؛ حرکت آب یا سایه یا نور همه جابجایی یک چیز در مکان است که برای سنجش گذر زمان به‌کار می‌روند. پس طبیعی است که ذهن بسیط، مهمانی در مکان را درک می‌کند، اما فهم میهمانی در زمان برای او سخت است.

جالب است که برخی مفسران براساس برخی روایات، تعبیر «السَّائِحُونَ» در قرآن کریم را به صائم و روزه‌دار معنی و تطبیق کرده‌اند در حالی که در اصل از ماده سیح و سیاحت به معنی حرکت و جریان مستمر و سیر است. شاید به این دلیل که روزه‌دار در طول روز و در طول ماه، سیر و حرکت می‌کند. هرچند معمولا گوش ما به سیاحت به معنی گردشگری در مکان آشناست و با گردش و حرکت در زمان مأنوس نیست.

خداوند گاهی ما را به میهمانی در مکان فراخوانده و گاهی به میهمانی در زمان. به تعبیر یکی از بزرگان، خداوند خلیل خود را امر فرمود تا مردم را به حج فراخوان کند «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِ» و آن پیامبر الهی روی بلندی ایستاد و گفت: «هلم الحج»؛ و خدا حبیب خود را امر فرمود تا مردم را به ماه رمضان فراخوان کند و این پیامبر اعظم روی منبر خطابه فرمودند: «ایهَا النَّاسُ! إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ الله.»

انتهای پیام
captcha